Tips till föräldrar:

• Mängd ”Train your age” – Är du 10 år kan du träna 10 timmar per vecka. Detta inkluderar all fysisk träning under veckan ex. idrott i skolan eller fotbollsträning.
  • Idrott hela livet De spelare som kommer igång med aktivt tävlande är de som håller i sitt idrottande längst bland våra juniorer.
  • Spela turneringar Föräldrar anmäler själv sitt barn till tävlingar på Tävling Online. Tävlingslicens skapar du här.
  • Spela seriespel Tävla i lag! Förfrågan kommer ut från oss varje termin när det är dags att anmäla lag och möta andra klubbar i regionen och i hela Sverige.
  • Fritids Häng i hallen före och efter träningen, även de dagar de inte har träning. Spela på minitennisbanorna, spela pingis eller umgås i sofforna.
  • Klubbkänsla LTKs Juniorkommitté anordnar roliga sociala aktiviteter och evenemang. Deltag i så många du kan!
  • Kontorsplats Jobba från klubben när ditt barn tränar, du är välkommen att använda LTKs WiFi såklart.
  • 10.000 h Köp Tävlingskortet och spela så mycket ni vill.
  • Utbildning och Arbete Visste du att många av våra duktiga juniorer har fått scholarships till fina college i USA? Att många äldre juniorer extraknäcker som tränare medan de studerar? Att man kan jobba inom många områden i tennis, allt från tränare och domare till att arrangera tv-sända proffsturningar eller inom IT med smarta träningsverktyg och bokningssystem?
  • Osäker? Har ni frågor eller funderingar, tala med en tränare eller mejla.
  • Engagemang Vi som jobbar på LTK brinner för tennis. Det bästa vi vet är när en spelare finner sitt kall på tennisbanan.

Träningsdos och förväntade resultat
Utifrån våra spelares träningsmängd och resultat har vi tagit fram en enkel modell för att illustrera relationen mellan träning och tävlingsresultat. På individuell nivå kan detta skilja sig, men överlag ger det en rättvisande bild.

Träning per vecka (h)
21+ITF/A+ITF/A+/A
16-20ITF/A+ITF/A+ITF/A+/A
11-15A+ITF/A+/AA+/AA+/A
6-10A+/AA+/A/BA/BA/B
5AA/BA/BBB/CC
4AA/BBBCC
3A/BB/CCC
2B/CCC
1C
81012141618+
Ålderskategori (år)

ITF = Internationel nivå
A+ = Nationella tävlingar (Vinter/Sommartour, JSM, SALK m.fl.)
A = A-klass i regiontävling
B = B-klass i regiontävling