Tennisskola

I LTKs Tennisskola får alla barn chansen att lära sig spela tennis i en pedagogisk och trygg miljö. Vi spelar med olika bollar beroende på ålder, erfarenhet och nivå – allt för att utmaningen ska vara lagom tuff!

Tennislekis
Fokus på rörlighet och kroppskoordination. Högt tempo med övningar, spel och lekar anpassade för de allra yngsta. Klassiskt tennisspel blir det mer av för varje vecka som går.

• För spelare födda 2019.

Minitennis
Vi spelar med skumboll och sätter grunden för framtiden! Utgångsställning, forehand, backhand och förenklat poängspel är några av färdigheterna vi fokuserar på.

• För spelare födda 2018.

Röd (Mini)
Med den röda bollen spelar vi på det stora nätet, på en kortare plan. Nya slag och färdigheter övas in, bl.a. split-step, volley, smash och serve. Förenklat matchspel med fokus mot tävlingsdebut i SO-Tour tävlingar utgör en viktig del på Röd nivå.

• För spelare födda 2017.

Orange (Midi)
Planen blir betydligt större på Midinivå. Utöver att vässa grunderna introducerar vi topspin, slice, serve med hammargrepp, tempoväxling och attack för spelarna. Spel i SO-Tour tävling och Västserien uppmuntras och vi övar på game-räkning (15, 30, 40, Game!).

• För spelare födda 2016.

Grön (Maxi)
Fullstor plan och nästan lika tung boll. Kickserve, sliceserve och stoppboll är några av färdigheter som introduceras på denna nivå. Spel i Västserien, regionala tävlingar och Next Generation uppmuntras. Föräldrar utbildas i hur man får tävlingslicens, anmäler till tävlingar och inte minst hur man stöttar sitt barn på träning och tävling.

• För spelare födda 2014 och 2015.

Juniorgrupp 1 (yngre)
Spelarna är fortfarande unga och har möjlighet att enkelt förbättra både koordination, uthållighet, spänst och teknik. Grunderna vässas och olika taktiker och spelsätt övas in samtidigt som drive och dropvolley introduceras.

• För spelare födda 2013-2011.

Juniorgrupp 2 (äldre)
Spelarna övar på sina “tennisvapen” och förbättrar sina svagheter. Spelarna har nu lätt för att byta mellan olika spelsätt och taktiker samtidigt som de lär sig identifiera en motståndares styrkor och svagheter.

• För spelare födda 2010 och tidigare.

Övrig information

Se även Utvecklingsgrupp, Tävlingsgrupp 1 och 2 och Tips till föräldrar.

Vid deltagande i någon av våra träningsgrupper, junior- eller vuxenträning, förväntas spelaren (eller förälder till spelaren) hjälpa till som matchledare, stå i kafeterian vid tävling, sälja LTK-kort, vara bollkalle eller linjedomare.